Eerste weekje in het warme Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Rutten - WaarBenJij.nu Eerste weekje in het warme Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Rutten - WaarBenJij.nu

Eerste weekje in het warme Suriname

Door: Anne Rutten

Blijf op de hoogte en volg Anne

21 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi hoi,

Inmiddels zit ik alweer een paar dagen in Suriname en ik vond het daarom wel tijd voor een eerste update.

Dinsdag 15 maart is het grote avontuur begonnen, vier maanden stage lopen in Suriname. ’s Ochtends zijn we op tijd vertrokken naar Schiphol, om daar nog even rustig koffie te kunnen drinken en afscheid te kunnen nemen. Vervolgens op tijd aan boord kunnen gaan en op tijd kunnen vertrekken, 13:50 vertrokken we. In het vliegtuig zat ik langs een ouder Surinaams stel en voor mij zat een jongere Surinaamse dame die mij al gelijk wat leuk plekken aanraadden en wat goede tips gaven.

Om 19:10 Surinaamse tijd kwam ik aan op het vliegveld in Suriname na een vlucht van 9.5 uur, waar we met een smal trapje uit het vliegtuig moesten. Toen ik hier aankwam, was het wel al pikdonker, maar toch nog ontzettend warm. Op het vliegveld werd ik opgehaald door Raoul, de klusjes/taxi-man van het bedrijf wat mijn huisvesting heeft geregeld. Hij vertelt mij, in zijn gebrekkige Nederlands, dat ik tot en met het weekend in een ander huis moet verblijven, omdat er nog geen plek is in mijn eigen huis.. Tijdens ons ritje naar het huis heb ik nog net geen doodsangsten uitgestaan, men rijdt hier aan de linkerkant van de weg, kent geen snelheidslimiet en van verkeersregels hebben ze ook nog nooit gehoord. Na een uur rijden zijn we aangekomen bij het huisje en ontmoet ik mijn huisgenootje, Tessa, een super lieve vrolijke meid die het weekend ook met mij mee is verhuisd naar de andere woning. Daarna even lekker warm gedoucht en snel mijn bed in gedoken.

’s Ochtends werd ik helaas al heel vroeg wakker, waarschijnlijk door het tijdsverschil. Ik heb even samen met Tessa ontbeten, waarnaar zij vertrekt naar haar stage in het ziekenhuis. Samen met onze ‘bewaker’ Kali ben ik na de middag geld gaan wisselen en heb ik wat boodschapjes gedaan. ’s Avonds ben ik samen met Tessa Surinaamse roti gaan eten, zonder bestek dus lekker met de handjes. Het was lekker, maar wel heeeeel erg pittig. Daarna hebben we radler gehaald en zijn we bij het studentenvoetbal gaan kijken.

Donderdag ochtend zijn we al vroeg vertrokken naar de Vreemdelingedienst waar ik mijn stempel heb gehaald. Ook moest ik hier een nieuwe afspraak maken voor het inleveren van mijn overige documenten, dit mocht echter niet omdat ik niet goed gekleed was. Ik droeg namelijk een korte broek en slippers. Ik heb gelukkig in de middag via de mail een afspraak kunnen aanvragen. In de middag lekker de stad verkent en een Surinaamse simkaart aangeschaft.

Vrijdag heb ik kennis gemaakt op mijn stagebedrijf, Fernandes Ice-Cream. We hebben kort de opdracht besproken en een rondje gemaakt door de fabriek. Ik heb ontzettend veel zin om hier te gaan beginnen. Wel moet ik nog een medische keuring ondergaan, dit houdt in dat ik maandag moet bloedprikken en een urinemonstertje moet inleveren en dat ik vrijdag een lichamelijk onderzoek krijg. Deze keuring moet je ondergaan voordat je in de fabriek mag werken. In de avond ben ik samen met Tessa gaan uiteten bij een klein Javaans restaurant. Daarna zijn we bij onze nieuwe huisgenootjes wat gaan drinken en ben ik nog met hun de stad in geweest, waar de drank ontzettend goedkoop was.

Zaterdagochtend heerlijk uitgeslapen, mijn spullen ingepakt en vertrokken naar mijn nieuwe huisje aan de Prinsessestraat. Hier woon ik samen met 4 meiden en 2 jongens. Gezellig een drankje gedaan en besloten om zondag naar White Beach te gaan.

Vandaag zijn we met de taxi naar White Beach gegaan, dit was ongeveer een uurtje rijden. Eenmaal aangekomen was het niet zo’n mooi weer (regen en wind) en er was eb, dus konden we ook niet zwemmen. Na de middag werd het gelukkig beter weer en hebben we kunnen genieten van de zon en kunnen zwemmen. Thuis lekker pasta gekookt en een wasje gedaan. Je moet hier de wasmachine onder de douche zetten, om hem te kunnen vullen met water om hem vervolgens aan te kunnen zetten voor maar liefst 15 hele minuten. Nu is het tijd om lekker te douchen en mijn bedje in te duiken.

Morgen ga ik naar de bedrijfsarts voor de medische keuring en daarna kan het gaan beginnen, mijn eerste stagedag. Ik heb er ontzettend veel zin in!


Veel liefs uit het warme Suriname xxx

Foto’s kun je hieronder vinden!

  • 21 Maart 2016 - 09:20

    Henri:

    He Anne,
    Mooi verhaal en leuke foto's. Hoop dat je iedere week iets gaat schrijven.
    Succes, veel plezier en een leerzame tijd bij Fernandes Ice-Cream.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 16 Maart 2016
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 11183

Voorgaande reizen:

15 Maart 2016 - 17 Juli 2016

Stage bij Fernandes Ice-Cream

Landen bezocht: