Eerste week stage, Holi Phagwa en Gunzi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Rutten - WaarBenJij.nu Eerste week stage, Holi Phagwa en Gunzi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Rutten - WaarBenJij.nu

Eerste week stage, Holi Phagwa en Gunzi

Blijf op de hoogte en volg Anne

28 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi hoi,


Maandagochtend was het zo ver, mijn eerste stagedag. Van te voren moest ik nog even het Medilab om bloed te prikken en urinemonster af te geven. Vervolgens ben ik naar stage gefietst, het wegdek is hier super slecht, je moet aan de linkerkant van de weg fietsen en je fietst gewoon langs de autoweg waar ze 80km/uur rijden. Op stage heb ik wat literatuur gelezen over het productieproces en wat ingelezen over het bedrijf.

Dinsdag ben ik samen met Maico, mijn huisgenootje naar de Vreemdelingendienst gegaan. Hier heb ik een afspraak kunnen maken om 4 april mijn documenten in te leveren. Daarna nog naar stage gegaan en aan mijn plan van aanpak gewerkt. In de avond zijn we met de taxi naar Hindoeïstische kerk geweest. Voorafgaand aan het Holi Phagwa houden Hindoes een ceremonie tijdens volle maan, hierbij verbranden ze symbolisch Holika (het kwade). Erg mooi om meegemaakt te hebben.

Woensdag was het dan zo ver, HOLI PHAGWA. Ik denk dat ik met heel veel zekerheid kan zeggen dat dit het mooiste en leukste feest/festival is wat ik heb meegemaakt. Het mag dan een Hindoestaans feest zijn, maar iedereen deed mee, jong en oud. We zijn eerst naar de Palmentuin geweest en vervolgens naar het Onafhankelijkheidsplein, waar een soort mini festival gaande was. Het was in een woord geweldig. We hebben de avond afgesloten met een etentje bij onze huisbaas met 25 studenten.

Aangezien het lang weekend was, hebben we besloten om een weekendje op trip naar het binnenland te gaan. Vrijdagochtend zijn we om 8 uur vetrokken naar Atjoni, dit was een autorit van 3,5 uur. Vervolgens zijn we 1,5 uur gaan varen met de boot, onderweg moesten we nog een keer uit de boot en een stukje lopen vanwege een stroomversnelling. Rond een uurtje of 3 zijn we aangekomen in Gunzi, bij het ‘Tei Wei resort’. We worden hier vriendelijk ontvangen door Kukcy, onze gids voor het weekend. Nadat we onze hangmatten hebben opgehangen, zijn we in de Suriname rivier gaan zwemmen (ook door stroomversnellingen). ’s Avonds zijn we een rondje gaan lopen en kwamen we al snel 8 tarantula’s tegen op het terrein, waarnaar ik er zelfs een heb vastgehouden… heel spannend.

Zaterdag kregen we een heerlijk ontbijt met van allerlei vers fruit uit het dorp: lychee, guave en suikerbonen. In de ochtend zijn we met de kajak gaan vissen, althans we hebben een poging gedaan tot. Helaas hebben we geen vis gevangen. In de middag gaan we een rondje lopen door het dorp, het bos en het naastgelegen dorp. Kukcy vertelt ons van alles over het dorp: het is een traditioneel dorp (niet Christelijk) en men spreekt er Saramanccaans. Bij alle ingangen van het dorp hangen poorten met bladeren, dit is om de kwade geesten buiten te houden. Wanneer een vrouw echter ongesteld is mag zij niet door deze poort heen (maar moet er langs op) en slaapt zij in een apart huis. Heel onrealistisch voor ons. In de avond hebben we gezellig een drankje gedaan en wat kaartspelletjes gespeeld.

Zondagochtend werden we verrast met een paasontbijt: verse broodjes en een heerlijk gebakken eitje. Vervolgens hebben we in de stromende regen een frisse duik genomen in de rivier. Na de middag zijn we alles gaan inpakken en hebben we afscheid genomen van de super lieve mensen en kinderen in het dorp en zijn we weer naar huis terug gegaan met de boot en auto. Het was een en al genieten van de adembenemende natuur en om helemaal back-to-basic te gaan. Ik heb een super weekend gehad!!!


Heel veel liefs xxx

Foto’s kun je hieronder vinden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 16 Maart 2016
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 11206

Voorgaande reizen:

15 Maart 2016 - 17 Juli 2016

Stage bij Fernandes Ice-Cream

Landen bezocht: