Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Rutten - WaarBenJij.nu Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Rutten - WaarBenJij.nu

Galibi

Blijf op de hoogte en volg Anne

06 Juni 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Deze week zou ik de tweede ronde van mijn experimenten gaan uitvoeren op stage. Dinsdag was het zo ver, alles voorbereid (mix gemaakt, grondstoffen afgewogen) en plots kon het niet doorgaan omdat ze in de knoop kwamen met de planning. Heel jammer, maar omgaan met tegenslagen is wel iets wat ik hier heb geleerd. Ik heb mijn planning weer wat moeten aanpassen en nu mag er eigenlijk niks meer mis gaan, want dan ga ik in tijdsnood komen. Verder heb ik deze week op stage een groot deel van de tijd in de productie gestaan (aan de lijn) om mee te helpen.

Dinsdag ben ik samen met Kaeley en Domien gaan uiteten bij een Javaans restaurant (Warung), waar we hebben genoten van een heerlijke rijsttafel. We hadden onze buikjes helemaal rond gegeten en nog steeds was er veel over, gelukkig geeft men hier overal bakjes bij en heb ik er de dag erna nog van kunnen eten. Na het uiteten zijn we nog naar de film Money Monster gegaan.

Deze week duurde voor mijn gevoel ontzettend lang en ik was dan ook blij dat het eindelijk vrijdag was. Ik ben samen met Kaeley en Mayke gaan uiteten bij the Garden. Daarna heb ik mijn tas ingepakt voor het weekend!

Zaterdagochtend vertrokken we rond 8 uur richting Galibi, een plaatsje in het uiterst oostelijke deel van Suriname. Na ongeveer drie uur rijden kwamen we aan bij Albina, de plaats waar we op de boot zijn gegaan. De eerste bootritje was een tochtje van ongeveer tien minuten naar ons buurland Frans-Guyana. Hier kregen we een rondleiding door stad, over de markt en door een oude gevangenis. Heel bijzonder om door tien minute varen in zo’n andere wereld te zitten: huizen van steen, verkeerd aan de rechterkant en de euro als munteenheid, om nog niet te beginnen over de Franse taal.. Nadat we hier ons middag eten (Röti) hadden genuttigd, was het tijd om verder te gaan richting Galibi. Dit was een boottocht van ongeveer twee uur. Bij aankomst hebben we onze spullen opgeruimd en zijn we een potje gaat volleyballen: Bakra’s – Galibi, natuurlijk hebben wij ze even een poepie laten ruiken. Daarna hebben we nog in de Marowijnenrivier gezwommen en heerlijk gegeten. Om een uur ’s nachts was het tijd om weer op de boot te gaan. We vertrokken opnieuw naar de Frans kust, maar deze keer om de het broedproces van de zeeschildpadden te bekijken. We hadden veel geluk, want na even zoeken, werd na 10 minuten al een schildpad gesignaleerd: een Leatherback van ongeveer 1.60m groot. We hebben het hele mbroedproces ogen zien, heel erg bijzonder. We mochten geen foto’s maken met flits, omdat we anders de schildpad zouden storen. Heel begrijpelijk, maar mijn god wat was het een imposant beest. Rond half 5 in de nacht lagen we weer in ons bed.

Het was een korte nacht want rond half 9 zaten we alweer aan het ontbijt. Na het ontbijt zijn we een wandeling gaan maken door het dorp en over de stranden. Daarnaast bezochten we de souvenirwinkel van het dorp, waar allemaal handgemaakte souvenirs werden verkocht. Na een lekkere lunch was het tijd om onze spullen te pakken en onze reis naar huis te beginnen. Nu eindelijk thuis en helemaal op, dus ik duik lekker mijn bed weer in.

Heel veel liefs xxx

Foto’s kun je hieronder vinden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 16 Maart 2016
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 11186

Voorgaande reizen:

15 Maart 2016 - 17 Juli 2016

Stage bij Fernandes Ice-Cream

Landen bezocht: